Prea de tot

Just another WordPress.com weblog

Casa Radio nu e acasa

leave a comment »

Spiritualismul  profund colctiv al epocii comuniste a generat ideea de cladire-casa. Asa a aparut Casa Poporului. Dupa `89, ideea de casa a fost imprumutata de noii capitalisti, proiectul imobiliar Muzeul Republicii Socialiste Romane fiind redenumit Casa Radio. Vremurile se schimba, regimurile la fel, astfel ca societatea profund capitalista o vrea Casa-Mall. De ceva ani insa, cladirea de la intersectia dintre Splaiul Independentei si Calea Plevnei este suport pentru bannere publicitare.

Casa Radio are o istorie pe cat de lunga, pe atat de inutila. Constructie surpinsa de revolutie cu finisajele in vine, aceasta pacoste imobiliara a devenit un junghi in coasta administratiei. O cladire mastodont, nefinalizata, care ar presupune costuri uriase de amenajare. Insa banii publici trebuie adiministrati parcimonios, iar chibzuinta cere investii pe masura.

Astfel ca orfana constructie este aruncata pe piata adoptiei-imobiliare prin parteneriat public-privat. Cladirea prezinta multe avantaje: este pozitionata central, pe langa cele 35.000 hectare construite mai sunt cel putin altele 55.000 construibile si inca alte beneficii care rezida in natura parteneriatului care, in multe dintre cazuri, pare a fi mai mult o afacere decat un parteneriat.

Previzbil, Casa Radio a disparut lent pentru a face loc proiectului Dambovita Center. In ciuda intelegerii intiale conform careia fatadele aveau sa ramane intacte – din vechea cladire au ramas doar doua corpuri.  Si cum maximizarea beneficiilor este un principiu al economiei care nu se intersecteaza cu necesitatea ecologica, proiectul a inghitit spatiul verde din spatele cladirii, facand loc fundatiilor pentru cladiri de birouri, hotel si o roata gigant. Municipalitatea linisteste ONG-istul inflamat: vor fi dezvoltate spatii verzi de-a lungul raului Dambovita. Vorbim de acele spatii aparent abandonate, conservate cu atentie si precautie la nivelul unor parloage, pentru a inflori atunci cand betoanele vor domina zona Eroilor. Iata si o externalitate pozitiva.

Proiectul propus este susceptibil de a genera numeroase probleme. Sa luam o problema la intamplare: traficul. Orice Mall atrage un impresionant numar de masini care, in asonanta cu fitele, isi maresc volumul odata cu trecerea vremurilor. Mai mult, cladirile de birouri si hotelul sunt construite pentru a fi utillizate de oameni. Iar oameni se transporta cu masinile. Astfel ca iuresul actual din aceea zona va fi completat cu noi si multe masini. Iar pentru a le parca, constructorii pregatesc 3500 locuri de parcare. Cel ce considera raportul dintre aceste locuri de parcare si numarul de masini ce se vor perinda prin aceste locuri ca fiind rezonabil este fie naiv, fie investitorul acestui proiect.

Lucrarile au inceput in anul 2005. De-asemenea, si circul. Bubuiturile explozibilului, atent si cu o admirabila consideratie anuntate pe garduri, au fost de mare alinare pentru pacientii spitalului Universitar, fiind uneori extrem de util sectiei reanimare, putand sa trezeasca mortii din somn. Dupa ani de lucrari la acest proiect, bucurestenii au ramas cu ochii in praf: constructia, ciuntita de o bucata considerabila, isi asteapta spasita iesirea din criza in care este incremenita si ea, ca intreaga tara.

Proiectul sta, criza la fel. Insa au fost gasite utilitati imediate celor doua naluci ramase din vechea cladire – arborate de-a latul cladirii, stau reclame care, fie criza cat de grea, tot genereza un minim venit. De-a stanga, o reclama  Skoda, de-a dreapta o reclama fantomatica. Aceasta din urma, neasumata de nimeni, are tupeul de a genera simtiri aproape erotice in sufletul trecatorilor ce isi au dosarele pe masa analistilor bancari. „Aici ar putea fi construite 50 000 de locuinte pentru tineri. Daca s-ar colecta la bugetul de stat 1 miliard de euro, cat se pierde anual din contrabanda cu tigari”. Si cu asta, statul s-a spalat pe maini- Proiectul Dambovita Center este consecinta directa a traficului de tigari. Beat this if you can!

Pe corpul din stanga, sfidarea se combina armonios cu totala lipsa de profesionalism a PR-istilor de la Skoda: „Noua Skoda Superb Combi. Eleganta spatiului”. Care eleganta? Care spatiu?

Eleganta, spatiu - toate cele ce nu sunt

Eleganta, spatiu - toate cele ce nu sunt

Anunțuri

Written by Irina Zamfirescu

Aprilie 17, 2010 la 8:07 pm

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: